MB911

 

 

Og hvad er "han" så for en fyr?

 

Jeg er 50 år gammel, har været tømrer de sidste 20 år. Derfør var jeg sygehjælper, fabriksarbejder, chauffør, ambulanceuddannet ved civilforsvaret. Aftjente værnepligten hhv på Bornholmske, sydsjællandske CF-kolonner samt på Civilforsvarets tekniske skole i Tinglev. Der før tog jeg HF-eksamen på Brønderslev Gymnasium, hvilket var ret naturligt, idet jeg boede i Sulsted, midt mellem Aalborg og Brønderslev. I Sulsted fik jeg  min realeksamen - året før realeksamen blev afskaffet.

Nu er jeg bosat i Klarup, syd-øst for Aalborg, hvilket er et absolut anbefalelsværdigt sted.

 

 

Min baggrund som "vognmand":

 

Lad det være sagt med det samme – jeg har ikke et ½ livs erfaring med lastbiler, hverken som chauffør eller vognmand. Min fascination blev vel allerede grundlagt da min far fortalte godnathistorier for sine små drenge – fra dengang han kørte med lastbil. Det var dengang Opel Blitz virkeligt var noget fantastisk. Én af de vognmænd han kørte for var min onkel, hos hvem jeg som  11 – 12 årig var på sommerferie hos nogle år. På det tidspunkt kørte han med en Bedford K. Det er mange gode minder jeg har fra de somre – Onkel Gunnar var noget helt særligt; han elskede at give os ”knejter” oplevelser, og han var ligeså glad for at opleve vores iver og entusiasme - lige fra vi startede på mælketuren kl. ”tidligt om morgenen" (for nogle vil det være sent om natten), til fyraften hjemme hos Oda – omkring 16 – 17 tiden, til æggesnapsen (uden snaps, men med sukker – MEGET sukker) før sengetid.

 

Først mange år senere fik jeg, som værnepligtig ved Civilforsvarets ambulanceskole, selv chancen for at køre ”de store biler”. På det tidspunkt hed bilerne Mercedes Benz 911. Der var så omskoling til de køretøjer man skulle benytte, og jeg blev senere omskolet til at køre bl.a Mercedes 1313 – Civilforsvarets største lastbil (13 ton totalvægt, 130 HK med turbo og 3-vejs tip). På det tidspunkt var Civilforsvaret ikke kendt for at droppe gamle køretøjer , bare fordi de var gamle, så jeg stiftede nært bekendtskab med Mercedes 311 og 312, Dodge og Desoto. Biler der kom før – under og kort efter 2. verdenskrig – allerede i 1979 ; veteraner.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Kilde: www.veteranlastbilfoto.dk

 

 

 

 

 

 

                              
                                                          

Facinationen:

 

Alene at KUNNE køre disse biler var over gennemsnittet. Servostyring, synkroniseret gearkasse, udsyn, komfort er nogle af de ting der var fremmedord for dem, men de kunne alle sammen løse en opgave – hvis chaufføren ellers havde en ide om hvad han havde mellem hænderne, og jeg opdagede at min far’s historier  gav mig en viden om hvordan disse køretøjer skulle tackles. Så på rekordtid fik jeg et nyt øgenavn af kammeraterne: ”Brumbrum”. De hævdede at hvis der ellers var 4 hjul under køretøjet – skulle jeg nok finde ud af at køre det! Sandheden er nok, at de fleste af kammeraterne var ”byfolk”, og jeg kom fra en landsby, hvor enhver knægt på 8 – 10 år havde kørt traktor mere end én gang. Og det gav en form for øvelse som ingen af de andre havde.

 

Efter endt værnepligt fik jeg job som chauffør i en møbelforretning – en Mercedes 508D – nedvejet til 3500 kg, og gennem de næste 30 år har jeg trillet med en del flyttelæs, det er vel blevet til 8 – 10.000 km i lastbiler siden. Fascinationen er der stadig, men mest for de gamle biler. Jeg mener – en moderne lastbil har jo en voldsom motorkraft, halv -  og hel - automatiske gear, servostyring, ABS-bremser og meget meget mere. Alt sammen nødvendigt for at drive en rentabel og sikker forretning. At skulle økonomisere med motorkraften er dybest set historie. Forestil dig at du skal køre en Audi A6 med en lovlig scootermotor’s styrke – Det var forholdene for datidens lastbilschauffører! De kørte 12 –13 ton tung forvogn + anhænger med måske op til 8 – 10 ton og en motorkraft på 100 – 130 HK. Det var ikke unormalt op til sidst i 70-erne. For matematikerne er nedenstående forhold måske lidt interessante:

typisk 60’er eller 70’er Lastbil – solo: 

 

 

 

 

 

  

Ydelse         120 HK            1 HK

            =                      =

Vægt         12000 kg         100 kg

 

 

 

 

   


Moderne familiebil – Solo:

 

 

Ydelse            135 HK            1 HK

              =                       =                   

Vægt              2000 kg           14,8 kg

 

 

 

 

Hvad vil du selv synes om din bil, hvis den kun havde 1/7 af den motorkraft den vitterlig har?

Strengt taget kan jeg godt forstå at mine forældre syntes det var træls at komme til at køre efter en lastbil.

Hvad vil du med det skrummel?

 

Allerede før jeg købte Bamsebilen, har jeg besvaret det spørgsmål omkring 100 gange, og det er strengt taget ganske enkelt: Nogle er vilde med motorcykler, nogle med lastbiler. I virkeligheden er begge køretøjer dybt tåbelige som privatkøretøjer betragtet. Motorcyklen kan transporter 2 personer (evt 3 med sidevogn), den er uegnet til kørsel i dårligt vejr – sne og regnvejr, man kan ikke have ret meget bagage på den, den bliver ofte overset i trafikken, og hvis man ikke har en temmelig god selvbeherskelse, kører man nemmest alt for hurtigt!

En veteranlastbil giver dig læ for vind og vand, jeg kan køre mit haveaffald på lossepladsen – og nyde at slå bagklappen ned for, at starte tipladdet – og så more mig over dem der står med trailere – skovl – greb –  kost og sveder for at få afleveret en lille slat af deres kompostdynge.


Ingen der ikke har prøvet det, drømmer om hvor mange der vender sig og vinker når en veteranlastbil triller forbi, eller kommer hen og skal snakke på rastepladsen/servicestationen – eller for den sags skyld midt på vejen. Trafik eller ej - nu skal der snakkes biler!

Efterhånden kommer der flere ideer til. Det er jo ikke slet så sjovt at køre en tur - bare for at køre, der må gerne være et mål for turen. Det kunne være, at jeg i stedet for at spænde traileren efter bilen, når byens FDF-ere skal på tur, med alt deres pik-pak, tog Bamsebilen, eller køre foran det lokale børnekarneval, eller ...... så længe det handler om at vække lidt opsigt på mine vegne, eller i en god sags tjeneste.
Alle disse ideer er til overvejelse - det handler i den sidste ende kun om een ting: Forsikringsbetingelserne!
Vi lever jo kun en gang, og livet skal være sjovt, så der skal være tid til at lege - og jeg har leget med biler altid.

DET er det jeg vil med mit  "skrummel".

Langt om længe blev det tid for at fejre den runde fødselsdag - fruen skulle jo også fejres, men bestemt ikke før tiden!

Herlig fest - masser af gæster, og een af bekendtskabskredsen som virkelig tog fusen på mig:
Jørgen havde for 15 år siden fundet en gammel legetøjslastbil i en grusgrav, gemt den til der var en der ville sætte pris på den.

Gid alle må opleve at blive ligeså glade og overrumplede som jeg blev, da jeg fik "et nyt projekt".


ProCreator v4.9.2 | Content Management System